facebook
  • Magyar
  • English

Alaptechnikák

SHNK Alaptechnikák, kihon

Az alaptechnikákat könnyű fakarddal (bokuto) és műanyag hüvellyel (saya) kell gyakorolni, hogy a helyes formára és végrehajtásra figyeljünk, ne a sebességre és az erőre! Az álló gyakorlatokat az ülő technikák előtt kell végezni, különösen kezdők esetében. Lassan kell gyakorolni, hogy "megérezzük" a helyes technikát. Minden mozgás a harából indul. Minden egyes mozdulat kezdetén a harát kissé előre és lefelé nyomjuk, miközben a mellkasunkat kitárjuk. A gyorsaság és az erő csak a helyes forma elsajátítása után következhet.

bokuto és szaja

Az alaptechnikák gyakorlása közben mindig tartsuk észben az alábbiakat:

  1. Minden mozgás a harából indul.
  2. Lassan gyakoroljunk.
  3. Nagyon kevés erőt használjunk.
  4. Minden mozgás nagy legyen.
  5. Minden mozgás természetes és folyékony legyen.
  6. A függőleges vágás (kirioroshi) végén a kardot természetesen a testünk közelébe kell húzni.
  7. A gyors formagyakorlatokat könnyebb bemutatni, mint a lassúakat. Lassan gyakoroljunk, és figyeljünk a pontosságra!
  8. Nemcsak a fejünkkel kell tanulnunk, hanem a testünkkel is. Körülbelül 20 percig melegítsünk be ezekkel az alapgyakorlatokkal minden edzés elején.
  9. Kan ken no metsuke: mindenre figyeljünk, ne csak a velünk szemben álló ellenfélre!
  10. Az Iaidóban minden megmozdulást ugyanolyan érzéssel kell végeznünk, mint a kirioroshit.
  11. A haladó tanulók vágáskor hosszabbat is léphetnek előre, és ezt követheti egy kis után húzás (okuri asi). Így biztosabbak lehetnek abban, hogy vágáskor lesüllyesztik a testüket.
  12. A valódi koryu kirioroshi az ellenfél teste alatt ér véget, hogy lehetővé tegye a vérlecsapást (chiburui). Az alaptechnikák (kihon) gyakorlása során azonban kevéssel vízszintes alatt állítsuk meg a kardot.
  13. Minden formagyakorlat számára elengedhetetlen ezeknek az alaptechnikáknak a pontos és alapos begyakorlása.
  14. Nagyon lassan és nagyon nagy, köríves mozgással gyakoroljunk!
  15. Minden karddal végzett mozdulatban tartsuk be a lassú-közepes-gyors (Jo-ha-kyu) ütemezést!
  16. *Kezdetben minden erő és sebesség nélkül gyakoroljunk. később, nagyobb figyelmet lehet fordítani a Jo-ha-kyu használatára, de csak nagyon kis erővel és nagyon lassan, amíg az adott alaptechnika pontosan és szilárdan be nem épül a testünkbe.
  17. *A következő lapokon leírt formagyakorlatok (katák) csak az alapformák, ezek változatai (kai waza) itt nem szerepelnek.
  18. Lassan, de folyamatosan, megállás nélkül végezzük a gyakorlatokat.
  19. A formagyakorlatokat mindig teljes egészében végezzük el, ne csak egyes részeiket.
  20. Legyünk tudatában a hara használatának: minden mozgás és vágás a harából kell, hogy induljon.
  21. A hara mindig előre néz, a mellkas és a hát egyenes, és enyhén hátra dől.
  22. Legyünk rugalmasak.
  23. Könnyű bokutóval gyakoroljunk, amíg a mozgásunk nem lesz kiváló, azután vegyünk a kezünkbe fémkardot (iaito), majd acélkardot (shinken).
  24. Minden egyes formagyakorlatot kétszer-háromszor végezzünk el, azután folytassuk a következővel. Így gyakoroljuk az adott sorozat összes formagyakorlatát.

Iwata mester két fontos szempontot emel ki:

  1. KIGURAI a kata elején. Ez az ellenfél felé sugárzott erőteljes nyomás. A helyes kigurai erős és lassú nyomás érzetét kelti a harában.
  2. FUKAKU a kata végén. Ez a helyes testtartás, erő és méltóság érzete, amely a lelkületünket és az összpontosításunkat mutatja.

*Mindezekben a legfontosabb, hogy ne feledjük a "raku ni" elvét, azaz legyünk "természetesek" és "folyékonyak".
Az összes formagyakorlatban használt kihon megtalálható a Mae mozdulatsorában. Ezért a többi technikát nem írjuk le olyan részletesen, mint ezt az elsőt. Ha egy mozgással vagy szakkifejezéssel kapcsolatban további tájékoztatásra van szüksége, megtalálja a megelőző alapgyakorlatok leírásában.